Bogdánfy utca 5/a

Bogdánfy utca 5/a

2018. december 8., szombat

Lágymányos története (frissítve 2018.12.06)



(forrás,ott nagyíthatóhttp://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_25072.jpg)




Lágymányos története:
http://www.ujbudaportal.hu/xi-kerulet-tortenete/lagymanyos-tortenete/
http://archivum.epiteszforum.hu/mitholmikor/vati/epiteszettorteneti_tanulmany.pdf


Frissítve 2018.12.06:

100 év után újra élettel telik meg az újbudai öböl
https://index.hu/bcs/2018/12/01/kopaszi-gat-tortenete-budapart/


ÚJ ANYAG fényképekkel,a szakdolgozatunkból -
Lágymányos és a lakótelep története
https://drive.google.com/file/d/0B1QO6TbcRbr3SFY2WmdQM2toSjg/view?usp=sharing



A régi lágymányosi Dunapart nyomában
http://dunaiszigetek.blogspot.hu/2011/05/regi-lagymanyosi-duna-part-nyomaban.html



Kopaszi gát annó és a legendás Aranyhal kisvendéglő

"Az 1838-as árvíz után kezdték el Dél-Buda (mai XI. kerület) Duna-partját feltölteni. Az építkezések során kialakítottak egy mesterséges gátat, mely a vízszabályozást szolgálta. Így hozták létre a Lágymányosi-öblöt. A félsziget a Kopaszi-gát nevet kapta, hiszen kiépítése után nem takarta növényzet. A területtől közel száz évig távol maradt a civilizáció. A mesterséges képződmény természeti paradicsommá vált.
A 30-as években fedezték fel az emberek ezt az akkor még érintetlen területet. Csónakházak, üdülők, kisvendéglők épültek. A vízre úszó halászbódék kerültek hálókkal, ladikokkal. Természetes, homokos, kavicsos szabadstrandok alakultak ki.
A második világháborúban a Duna eredeti partján az 1910-es években épült Budai-Malomra és hőerőműre rengeteg bomba hullott. A részleges újjáépítés után az 50–60-as években szocialista vonásokkal újból megélénkült a vízi élet. Az öböl körül sorra épültek a gyártelepek, megindult a természet gyorsuló ütemű pusztulása. Áramlott a szennyvíz, hulladéklerakó-hellyé és téli kikötővé silányult a gát és környéke. A környezetszennyezés katasztrofális méreteket öltött. Az üdülők lassan elmaradtak, és az egykori vízparti élet tárgyi emlékei korhadásnak indultak." (http://beszelo.c3.hu/cikkek/rothado-viziparadicsom)











Az egykori menü:
http://home.sch.bme.hu/~steve/Hal/menu.html

(A Kopaszi gát bejárata)



Nemes Gyula forgatott kétrészes dokumentumfilmet A Mulandóság Gátja és Letűnt Világ címmel a Kopaszi gátról. A Letúnt világ itt megtekinthető:
http://www.filmskillet.com/films/90-letunt-vilag-lost-world


Rieth József emlékei a Lágymányosi öbölről
http://www.rieth.hu/Gyermekkor/39_ElemiProgram.htm

Friss képek (2015.09.18) (forrás: www.fotók.hu)

Kopaszi gát, Déli összekötő vasúti híd 1944 körül:






az Erzsébet híd acélszerkezetének összeszerelése a lágymányosi Duna-parton. Háttérben a Budafoki út házsora. 1963:


Lágymányos, a kép bal szélén a Gellért-hegy látható. 1956:


Andor utcai iparvágány-hálózat (az egykori Lágyi-tónál):


http://villamosok.hu/balazs/bpvasut/ipvg/andor/

Video:
http://videa.hu/videok/jarmuvek/andor-u.-iparvagany-utca-bkv-keresztezodes-3Y7Qj25cSzOwe07C


Egykori lágymányosi Konstantinápoly:


Európa legnagyobb vigalmi negyede volt a lágymányosi Konstantinápoly
Somossy Károly 1896-ban (a millenniumi ünnepségek évében) megálmodta, és néhány hónap alatt létrehozta a lágymányosi Dunaparton a világ akkori legnagyobb mulatóközpontját, a „Konstantinápoly”-t.





Linkek:
http://egykor.hu/budapest-xi--kerulet/konstantinapoly-budapesten/2712
http://falanszter.blog.hu/2010/11/27/europa_legnagyobb_vigalmi_negyede_volt_a_lagymanyosi_konstantinapoly
http://bfl.archivportal.hu/index.php?action=gallery&category_id=294


Az egykori Lágymányosi tó 




1910 előtt:



1910 és utána:










Lágymányos a 2.vh alatt, bombázás

Magyarország legnagyobb fegyvergyára a csepel északi részén elheylezkedő Weiss Manfréd Acél- és Fémművei Rt volt, amely "a második világháború idején a WM harckocsikat és terepjárókat is előállított, valamint Me 210 típusú repülőgépekhez is készítettek motorokat". 1944-ben, a német megszálláskor a tulajdonosokat a németek letartóztatták és a gyárat az SS vette át.

1944 szeptember 5.-én a 464.bombázó egység támadást intézett a Weiss Manfréd művek ellen, azonban néhány bomba "eltévedt" és a Duna túlóldalát találta el, pont a mi környékünket.
http://donauinseln.blogspot.hu/2012/11/danubian-archipelago-on-fire-archive.html

Légifotó Kelenföldről, 60-as évek:


Légifotó Lágymányosról, balra az Irinyi József utca, előtérben a Műegyetem épületei

Légifotó Lágymányosról. A kép közepén a BEAC sporttelep, a későbbi Skála áruház helye, balra a Fehérvári út. 1964




Szent Korona sugárút 



A Horthy korszak tervei között szerepelt annak a sugárútnak a létrehozása, amely az Etele térről indult volna és a Petőfi (akkoriban Horthy) hídnál ért volna véget.









http://falanszter.blog.hu/2010/10/23/doberdo_es_przemy_l_dicsosegere_milyen_lett_volna_a_lagymanyosi_vitezek_tere_es_szent_korona_utja#more2393536


Lágymányosi Zsinagóga



A Lágymányosi Zsinagóga története (a jelenlegi TIT):
http://www.or-zse.hu/resp/hallgatoi/petrovics-lagymanyos006.htm
http://hu.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9t_S%C3%A1lom_zsinag%C3%B3ga


Irinyi József utca






1963:




Az egykori BP kút, Irinyi J. út:



http://retronom.hu/index.php?q=node/7407

1970:




Irinyi József u.
http://nol.hu/kult/20100925-sugarut__rangrejtve


Bogdánfy utca,  Bogdánfy Ödön Általános Iskola.1969:




Szerémi sor 3., a Budafoki út felé nézve, távolban a Gellért-hegy:



Fehérvári út, szemben az Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utca, Kelenföldi református templom (Magyar Advent Temlpoma):


Két kép 1956-ból:




Magyar Advent Temploma (Október 23.u.) régi fényképekkel
http://budapestcity.org/05-templomok/11/templom-Oktober23-utca/index-hu.htm



Lágymányosi Dohánygyár (régi fényképek a környékümkről)
http://dohanymuzeum.hu/budapest-lagymanyosi-dohanygyar
http://budapestcity.org/11-egyeb/utcak-terek/Moricz-Zsigmond-ter/index-hu.htm
http://archivum.epiteszforum.hu/mitholmikor/vati/epiteszettorteneti_tanulmany.pdf



Az elmaradt vásárvárosok és kiállítások városa: Lágymányos

"Az állam és a társadalom összefogásával a Lágymányosi Duna-parton új park és vásárváros épül 1963 tavaszára." 

http://regi.epiteszforum.hu/node/11949

Az egykori Skála áruház és környéke (jelenlegi Allee)



a Fehérvári úti piac Október huszonharmadika (Schönherz Zoltán) utcai oldala 1983:




Kőrösy József (Mező) utca, BEAC-pálya. Háttérben a Váli utcai iskola 1958:


Skála áruház és régi piac a 70-es években :
http://budapestcity.org/03-muemlekek/11/Fehervari-uti-vasarcsarnok/index-hu.htm

A Skála helyén korábban a BEAC volt





Móricz Zsigmond körtér és környéke:

1930 körül:


Móricz Zsigmond (Horthy Miklós) körtér, háttérben a Bartók Béla (Horthy Miklós) úton a Simplon-ház. 1938 körül:

Móricz Zsigmond (Horthy Miklós) körtér, Szent Imre szobor (Kisfaludy Strobl Zsigmond). 1943:



Móricz Zsigmond körtér, szemben a Bartók Béla út. 1948:


1951:


Móricz Zsigmond körtér, szemben a Bartók Béla út. 1956:


Fehérvári út körtérről nézve:




Körtér a Gellért tér felől érkezve:


a Karinthy Frigyes (Verpeléti) út eleje a Móricz Zsigmond körtérnél, háttérben a Bartók Béla út torkolata. 1956 (még ma is így néz ki a gyógyszertár...):



További képek a Körtérről:
http://iho.hu/hir/hurok-vegallomas-120605

Fehérvári út:

Fehérvári út - Hamzsabégi út sarok, a kép a Petőfi híd felé nézve készült. 1948:


Fehérvári út, szemben a Hamzsabégi út a Budafoki út felé nézve 1948:



kirakat a Fehérvári úton 1949:


Fehérvári út, szemben a Vásárhelyi Pál utca torkolata. 1969:



Baranyai utca, 1963:





Bocskai út:

Bocskai út 21., Fadrusz utca sarok. 1935:


Bocskai út a Karolina út felől a Daróczi út felé nézve. 1945:


Bocskai út a Fehérvári út felől a Kosztolányi Dezső tér felé nézve. 1947:



Kosztolányi Dezső tér, Feneketlen-tó, Park Étterem, mögötte a Budai Parkszínpad, 70-es évek:


Villányi út:

1930:


1965, háttérben a Flamenco hotel:


Duna-part:





Haditengerészeti emlékmű - Petőfi híd
http://www.origo.hu/itthon/20120920-titokzatos-szerzodes-a-haidtengeresz-emlekmurol.html
http://regiujsag.blog.hu/2009/06/25/mindjart_atadjak_a_horthy_miklos_hidat_1937_junius_25_kepes_pesti_hirlap









A Petőfi híd budai hídfőjénél egészen 2000-ig jól láthatóak voltak egy hurokvágány nyomai (Nyúldomb)
http://hampage.hu/trams/sinekbuda2.html



Nádor-kert - most Kelenföldi Erőmű 

Budán tehát elsősorban a természetes zöldterületeket használták kiránduló- illetve pihenőhelyként. A
Nádor-kert, valamint a Mayerffy-kert, amelyek szinte a szántóföldek között terültek el, gazdasági célokat
szolgáltak, a magas sövénnyel övezett területen gyümölcsös illetve konyhakert helyezkedett el.
Nevezetesek voltak a „palatinális erdőcskében” 1795-től, József nádor által rendezett május elsejei mulatságok, melyeken a felsőbb körök vettek részt.
A lágymányosi Nádor-kert a H világháború idején súlyos károkat szenvedett, 1945 után pedig szinte teljesen eltűnt. http://hu.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1dorkert

Kelenföldi Erőmű:
http://mienkahaz.blog.hu/2013/03/29/kelenfold_302


Régi barokk lőporraktár (Budafoki út 209-215.)
http://www.muemlekem.hu/muemlek?id=1098


Karinthy F. út 1937:



Szent Gellért tér 1940 és 1945:




Autóbusz pályaudvar, Kosztolányi Dezső tér a 60-as években





Bukarest utca, a Kosztolányi Dezső téri autóbusz állomás. 1966:



Ezt minden gyerek szereti a környéken - Boci szobor, Lágymányosi Lakótelep:


Bővebb info:
http://www.kozterkep.hu/~/1005/

A képekért köszönet az eredeti feltöltőknek!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése